Mezinárodní projekt "Voda spojuje" 2014
"Porovnání chemických ukazatelů dvou ekosystémů"
1. Promysleli jsme postup při řešení našeho problému : porovnání dvou ekosystémů Vltava x Botič.
2. Stanovili jsme následující hypotézu:
a) Vzhledem k velkému průtoku vody budou hodnoty dusičnanů a fosforečnanů ve Vltavě nízké.
b) Hodnoty dusičnanů a fosforečnanů v Botiči budou podstatně vyšší na horním toku.
c) Vtok Botiče do Vltavy výrazně neovlivní sledované hodnoty ve Vltavě.
3. Sestavili jsme pracovní tým.
4. Odebrali jsme vzorky vody Vltavy a Botiče a místa odběru jsme přesně lokalizovali.
Odběr vzorků vody z Botiče v Petrovicích a před Hostivařskou přehradou.
Odběr vzorků vody z Botiče na Folimance a u ústí do Vltavy.
Odběr vzorků vody z Vltavy před a za ústím Botiče.
Odběr vzorků vody z Vltavy na Slovanském a Střeleckém ostrově.
5. V místech odběru jsme provedli analýzu čistoty vody z Botiče i z Vltavy.
6. U všech odebraných vzorků jsme změřili sledované parametry.
7. Naměřené hodnoty jsme zpracovali graficky.
8. Výsledky našeho měření a pozorování:
a) Hodnoty dusičnanů a fosforečnanů ve Vltavě byly podobné jako u pitné vody.
b) Hodnoty dusičnanů a fosforečnanů v Botiči byly podstatně vyšší na horním toku.
c) Vtok Botiče do Vltavy neovlivnil sledované hodnoty ve Vltavě.
d) Rychlá analýza čistoty vod ukázala, že řeka je celkem čistá.
e) Voda v Botiči je podle předpokladu špinavá, projevuje se zde záporný vliv lidské činnosti na tento ekosystém.
f) Oba sledované ekosystémy mají pro veřejnost velký význam – podél Vltavy vede velmi využívaná cyklostezka, podél Botiče jsou vybudované a využívané naučné stezky.
9. Pro své spolužáky jsme připravili prezentaci.
10. Náš projekt jsme prezentovali na 5. ZŠ Kladno při příležitosti Dne vody. Seznámili se s ním učitelé a žáci 6. - 9. tříd.
video
Žáci si mohli prakticky vyzkoušet měření pH, porovnávali pitnou, demineralizovanou a minerální vodu s vodou z Vltavy a využívali vodu jako rozpouštědlo při různých pokusech.
11. Našeho projektu si všiml i Kladenský deník:-))
12. V rámci projektu jsme navštívili Muzeum pražského vodárenství v Praze 4 - Podolí .
13. Projektu a jeho prezentace se zúčastnilo celkem 63 studentů z 1., 2. a 3. ročníků.
29 studentů z prvních a druhých ročníků provedlo odběr a analýzu čistoty vod, 6 studentů z druhého ročníku měřilo sledované parametry, 5 studentů zpracovalo projekt a připravilo prezentaci, 6 studentů 1., 2. a 3. ročníku projekt prezentovalo, 24 studentů druhého ročníku se zúčastnilo exkurze do Muzea pražského vodárenství v Praze 4 - Podolí.
|